Zoeken
  • Miriam Bakker Opruim Consultant

De 6 gouden opruim regels om je huis grondig op te ruimen.

#1 OPRUIM DOELEN

'Ik wil dat mijn huis netjes is', is nooit het echte doel. Wat wil je daadwerkelijk bereiken met een opgeruimd huis? Bijvoorbeeld rust, een lege tafel waar je gezellig aan kan dineren, overzicht, een plek voor jezelf in huis. Je 'waarom' in kaart brengen is de allereerste en belangrijkste stap van jouw opruim proces. Weten waarom je opruimt bepaalt je motivatie en is je focus.

Enkele vragen die ik mijn cliënten stel om hun waarom te achterhalen: Hoe zou je dag eruit zien als je huishouden op orde is? Welk gevoel wil je krijgen als thuiskomt? Hoe wil je leven met je gezin, familie, vrienden? Welke woorden komen in je op als je denkt aan je ideale levensstijl?

Denk elke keer als je vastloopt tijdens het opruimen aan jouw opruim doel(en).



#2 PER CATEGORIE

Ruim per categorie op en niet per kamer. Waarom het beter is om per categorie op te ruimen? Ik heb laatst met een cliënt elektrische kabels verzameld die lagen verspreid over drie (!) verdiepingen. Ze schrok zich kapot toen ze alles bij elkaar zag. Vaak liggen dezelfde spullen op verschillende locaties in het huis. Door alles op één hoop te leggen, krijg je overzicht per categorie én zie je pas echt de hoeveelheid. Ook voorkom je dat je meerdere keren dezelfde (sub)categorie opruimt.

Zo pak je het aan:

  • Blok tijd in je agenda om een categorie als kleding uit te zoeken. Heb je heel veel kleding en/of niet veel tijd splits dan de categorie op in subcategorieën: tops, truien, t-shirts, broeken etc. Zo maak je het behapbaar.

  • Verzamel alles van deze (sub)categorie en leg het op een stapel.

  • Vervolgens ga je één voor één aan de slag met selecteren; houden, weggooien, doneren, verkopen.


#3 KIES OP GEVOEL

Als je een item bewust vasthoudt dan roept het iets in je op. Maakt het je angstig, boos, verdrietig, blij of doet het je helemaal niks? Waar staat het item symbool voor? Een cliënt had een flinke verzameling aan zelfhulp boeken. Eenmaal in haar handen kreeg ze direct een zwaar gevoel. Ze herinnerden haar aan een periode dat ze niet lekker in haar vel zat. Had ze deze boeken nu nog nodig? Integendeel!

Dankbaar voor hun rol nam ze er afscheid van. Ze koos alleen de boeken die pasten bij de persoon die ze nu was, die haar een gevoel van blijdschap gaven. Hét criterium bij het selecteren van je spullen: krijg ik hier een blij gevoel van? Neem afscheid van de spullen die dit niet doen.

Als je het lastig vindt begin dan met de 'spark joy' check; pak drie items die direct een glimlach op je gezicht toveren. Houd deze aan als graadmeter.





#4 VASTE PLEKKEN

Laten we de ergernis 'ruim je troep eens op' ombuigen naar de


heldere vraag 'zou je item x na gebruik kunnen terugleggen waar het hoort?'. Mijn vraag is dan heeft item x een vaste plek in huis, kan je er makkelijk bij, liggen het bij soortgelijke artikelen? Zo niet dan is het per definitie lastig om iets netjes op te ruimen of te vinden. Deze twee stappen heb je te nemen:

Stap 1: faciliteer het opruimen door elke (sub)categorie een vaste en logische plek in huis te geven. Zo weet jij en iédereen in huis waar iets hoort te liggen. Het meest wenselijke is dat iedereen zijn eigen plek heeft voor zijn/haar spullen.

Stap 2: leer jezelf de gewoonte aan om een item na gebruik altijd terug op zijn vaste plek te leggen. Rommelig zijn is gedrag en gedrag is te veranderen.

Door vaste plekken te creëren en spullen na gebruik altijd terug te leggen, zal je nog zelden moeten opruimen en helemaal niet meer hoeven zoeken. Bovendien we


ten je huisgenoten wanneer je roept 'ruim je troep eens op' in ieder geval wáár ze het moeten opruimen.


#5 VERTICAAL OPBERGEN

Dit is één van mijn favoriete Marie Kondo™ opruimtips. Vouw kleding en linnengoed zo op dat je ze verticaal kan opbergen. Probeer überhaupt zoveel mogelijk spullen in je huis verticaal op te bergen. Het voelt misschien onnatuurlijk aan, maar inmiddels staat zelfs mijn laptop rechtop in de kast. Deze manier van opbergen was voor mij echt een eye-opener.


De voordelen op een rij:

  1. Meer overzicht, alles is in één oogopslag zichtbaar.

  2. Win en creëer ruimte in je kasten.

  3. Visueel geeft het meer rust zeker als items van licht naar donker worden opgeborgen.

  4. Je lades en planken blijven opgeruimd.

  5. Spullen en outfits uit je kasten pakken wordt een makkie.


#6 DOE HET IN EEN KEER

Als je de stap neemt om grondig op te ruimen dan is je kans van slagen groot als je het in één ruk doet. Door achter elkaar de categorieën op te ruimen leer je steeds beter aanvoelen waar je blij van wordt. Je traint je besluitvaardigheid als een soort spier. Elke keer als je een tijd niet opruimt, verslapt deze 'spier' weer. In totaal duurde mijn opruim reis zo'n 3


maanden. De duur is voor iedereen anders. Of het nu 2 maanden of een jaar duurt, gun jezelf de tijd en het geduld om het aandachtig te doen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat jouw opruim marathon je meerdere prijzen in je leven zal opleveren.


Het kan zijn dat je ondanks de gouden regels toch ergens in het proces vastloopt. Mail je specifieke vraag of contact me voor een gratis adviesgesprek. Ik help je graag vooruit!






20 keer bekeken0 reacties